2024-2025 Nieuwsbrief 3
Nieuwsbrief 3
Agenda
Ma 11 nov | Sint Maarten 13:00u vrij | |
Do 14 nov | Studiedag | |
Ma 18 nov | Wintermarkt 19:00u - 21:30u | |
Ma 25 nov | Algemene ouderavond alle klassen (met Rick ten Cate) | |
Ma 2 dec | 1e advent | |
Do 5 dec | Sint Nicolaas 13:00u vrij | |
Vrij 6 dec | School begint om 9:30u | |
Ma 9 dec | 2e advent | |
Ma 16 dec | 3e advent | |
Wo 18 dec | 's middags Kerstspel | |
Do 19 dec | Kerstviering 13:00u vrij | |
Vrij 20 dec t/m zo 5 jan | Kerstvakantie |
In deze nieuwsbrief
- Van de directie
- Bericht van de MR
- Buitendag klas 1
- Sint Maarten (achtergrond)
- Sint Maarten bij de kleuters
- Sint Maarten klas 1 t/m 6
- Ingezonden berichten
- Vakantie en studiedagen
Van de directie
Beste ouders en verzorgers,
De eerste periode van het schooljaar, van de zomervakantie tot de herfstvakantie, is inmiddels voorbij.
We hopen dat jullie allemaal genoten hebben van een fijne herfstvakantie. Doordat de herfstvakantie dit jaar erg laat viel hebben we nog maar een hele korte tijd tot aan de kerstvakantie. Het zijn nog zes weken die vaak als ‘drukke’ weken ervaren worden. De hele ‘lichtjestijd’ begint as maandag met Sint Maarten. Daarna zullen Sinterklaas en Kerst daar snel op volden. Het is een mooie tijd waarin de energie langzaam naar binnen keert. De bladeren vallen, het wordt donker buiten, de lichtjes worden aangestoken, het is een tijd waarin we in onszelf het licht moeten gaan ontsteken en de warmte innerlijk moeten scheppen. Een tijd waarin we liefde en warmte met elkaar moeten delen, zeker in deze onstuimige tijden.
Naast de jaarfeesten die er de komende maand zijn hebben we ook een algemeneouderavond georganiseerd. Op een avond als deze kunnen we als gehele school gevoed worden en nog meer in verbinding komen met elkaar.
Op maandag 25 november willen we jullie graag uitnodigen voor de tweede algemene ouderavond.
We zijn heel blij dat Rik ten Cate ons tijdens deze avond mee gaat nemen in een lezing over: Antroposofie en Vrijeschool in deze tijd: hoe kan dat eruitzien? Rik ten Cate is beeldend kunstenaar en al heel lang verbonden aan de lerarenopleiding van Hogeschool Leiden. Bij de opmaat van de leerkrachten werd al een kleine inkijk gegeven van hoe Antroposofie onze leerlijn beïnvloed. Rik zal ons tijdens de ouderavond meer uitleg geven over Antroposofie en de vrijeschool. Waarom doen wij de dingen die we doen?
Dit is de kans om nog meer te leren over de achtergronden van het vrijeschool onderwijs!
Inloop: 19.15 uur
Aanvang: 19.30 uur
Einde: rond 21.15 uur
Studiedagen en ontwikkeldagen
Professionalisering van de leerkrachten vinden wij heel belangrijk. Op de studiedagen, die we door het jaar heen gepland hebben, vindt de collectieve professionalisering plaats in teamverband. As donderdag zullen we met het team een studiedag hebben over het nieuwe Leerlingvolgsysteem (MijnLeerlijn) en over het thema Burgerschap. In de volgende nieuwsbrief vertellen we jullie wat we gedaan hebben.
Verder heeft iedere leerkracht ook eigen ontwikkeltijd voor onderwijsontwikkeling, verbreding en verdieping. Als school vinden we het heel belangrijk om ook de individuele studie- en ontwikkeldagen van de leerkrachten doorgang te geven. Dat betekent zal in de praktijk met zich meebrengen dat er soms een leerkracht vervangen moet worden. In deze tijd is het niet altijd evident om vervanging te vinden en dat kan dus met zich meebrengen dat we een klas zullen moeten verdelen, mocht de situatie zich voordoen. Vooralsnog lukt het de meeste tijd om vervanging te organiseren, daar zijn we heel blij mee. Mocht een klas toch verdeeld worden dan hopen we op jullie begrip en steun.
Personeel
Juf Britta van klas 2 is helaas vlak voor de herfstvakantie uitgevallen. De komende tijd zullen Juf Margreet (zij is een ervaren leerkracht die binnen Ithaka veel invalwerk doet en in het verleden ook bij ons op school heeft ingevallen), juf Symone en meester Jasper de klas lesgeven totdat er een structurelere oplossing gevonden is. Ik ben ongelooflijk trots op ons team hoe we samen tot een snelle oplossing zijn gekomen. Voor nu wensen we juf Britta heel veel kracht en sterkte toe in haar proces.
Ik hoop jullie te mogen ontmoeten over anderhalve week op de algemene ouderavond. Geniet van het weekend.
Hartelijke groet,
Horriah Nelissen
Nogmaals Herinnering: willen jullie reageren op de oproep voor ouderbijdrage?
In de afgelopen maand hebben jullie een bericht ontvangen om via WIS-collect een ouderbijdrage te doen. De bijdrage is geheel vrijwillig. We zijn heel blij dat veel ouders hierop al hebben gereageerd. Echter, van een aantal ouders hebben we nog geen reactie ontvangen. We stellen het zeer op prijs als alle ouders, ongeacht hun keuze, wel reageren op de oproep in het systeem. Dit helpt ons een beter beeld te krijgen van de verwachte inkomsten voor dit jaar.
Het kan zijn dat ouders met een hotmail- of outlookadres het bericht niet hebben ontvangen of dat de mail in de Spam-box terecht is gekomen. Dit probleem is bekend bij WIS-collect en er is inmiddels een oplossing. Als je geen bericht hebt ontvangen, neem dan gerust contact op met de administratie.
Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking.
Schoolplein
Alweer een heel aantal maanden geleden hebben we een brainstormdag/week gehad rondom het vernieuwen van het schoolplein. Helaas heeft dit project vertraging opgelopen doordat de projectleider van het bureau waar we mee samenwerkten uitviel en we op zoek moesten gaan naar een nieuwe projectleider. Gelukkig hebben we vlak voor de zomervakantie een nieuw bureau gevonden. Samen met Bureau Speeling is er in de afgelopen maanden hard gewerkt om onze wensen rondom een nieuw schoolplein te kunnen gaan realiseren. Er is een ontwerp gemaakt waar zoveel mogelijk gemeenschappelijke wensen van de kinderen, leerkrachten en ouders in zijn verwerkt. Omdat het vernieuwen van een schoolplein heel veel geld kost hebben we ook een subsidie aangevraagd bij de gemeente Haarlem. De aanvraag is begin deze week de deur uitgegaan en we verwachten daar binnen enkele weken antwoord op te krijgen. We hebben goede hoop dat we deze subsidie toegekend gaan krijgen en dan snel met de start van het vernieuwen van het schoolplein kunnen gaan starten. Zodra we meer weten laten we het jullie weten.
Bericht uit de MR - Medezeggenschapsraad
Afgelopen MR vergadering zijn de volgende zaken aan bod gekomen:
De directie informeert ons over de huidige begroting van (boekjaar) 2024: De financiën voor 2024 liggen op koers en de prognose voor het aantal leerlingen ook. Dit geeft vertrouwen voor de toekomst, met de hoop dat we nog wat meer leerlingen erbij krijgen.
GMR: Hoe kunnen we beter afgestemd raken op de GMR.(de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.)
Schoolgids: Hoe zouden we de schoolgids, of ook de informatie op de website, nog beter ondersteunend kunnen laten zijn aan ons beleid en onze manieren?
Ouderparticipatie: Hoe kunnen we de betrokkenheid van ouders bij onze mooie school een impuls geven? Hoe kunnen we de communicatie tussen ouders en de MR verbeteren? De MR wil onder andere graag informatie kunnen delen op de website van school. Daarnaast kan de brievenbus in de gang ook een brug met de ouders slaan. De vraag: “Wat is voor jou het allerbelangrijkste ten aanzien van de opvoeding van digitale geletterdheid?” heeft onder andere de volgende antwoorden opgeleverd:
“Dat wij als opvoeders bij volle bewustzijn ons bezig houden met dit thema”.
“En natuurlijk ons eigen mediagebruik, onze zelf-opvoeding op dit punt”.
“Een duidelijke visie vanuit school naar ouders en kinderen”.
“Niet te vroeg beginnen, leeftijdsgebonden”.
“Het bestaan van alles wat online is niet ontkennen”.
“Leren om zin en onzin van elkaar te scheiden”.
De antwoorden zullen worden meegegeven aan de Werkgroep Digitale Geletterdheid binnen onze school.
Sint Maarten
“Omstreeks 334 – het was winter en zeer koud – reed Martinus, een jong Romeins officier naar de poort van de stad Amiens. Bij de poort zat een bedelaar, die om een aalmoes vroeg. Martinus nam zijn zwaard, sneed zijn mantel doormidden en schonk één helft aan de bedelaar. In de nacht die hierop volgde had Martinus een droom. Hij zag Christus voor zich en deze droeg de halve mantel, die hij aan de bedelaar had gegeven… En helder klonk zijn stem: “Ziet, Martinus heeft mij met dit kleed omhuld”. Martinus bekeerde tot het Christendom en werd later de eerste heilige van de R.K. kerk.”
Het Sint Maartensfeest is op 11 november, het feest tussen Michaël en Kerstmis. Je zou het kunnen zien als het allereerste begin van de adventstijd. Het is nu veertig dagen voor Kerstmis. We spannen de boog tot veertig dagen na Kerstmis, als we Maria Lichtmis vieren.
Er zijn vele manieren om dit feest te benaderen, maar wat is nu eigenlijk het thema van Sint Maarten? Sint Martinus deelde zijn mantel met de bedelaar: de één gaf, de ander ontving. Geven is een kunst, maar ontvangen niet minder. Jonge kinderen moeten en mogen nog veel ontvangen, ze mogen zichzelf nog vullen met het goede van de wereld. Jonge kinderen zijn nog de ontvangers. In een lange stoet lopen zij al zingend rond en ontvangen van “de rijkdom” een “lekkertje”. De wat grotere kinderen worden de gevers op dit feest door bijvoorbeeld hun lantaarn weg te geven aan een ander.
Opvallend bij Sint Martinus is dat hij niet de hele mantel schenkt, maar de helft. Hierin is een zekere terughouding te bemerken. Terughouding, afwachting, dat is een houding die echt past in de adventstijd. Het duurt nog zes weken totdat we het Kerstfeest vieren. Wat een terughouding is hier nodig, nu de kerstmarkten hun deuren al hebben geopend en de Sinterklaaslekkernijen al wekenlang in de winkel liggen. Van ons volwassenen vraagt het bewustzijn om je steeds weer af te vragen: Hoe ga ik met deze dingen om? Het beeld van Sint Martinus kan ons hierbij een hulp zijn. We hoeven het de kinderen niet uit te leggen, het zou afbreuk doen aan het prachtige verhaal. Ze begrijpen met hun ziel waar het om gaat. Wat een rijkdom!
De kinderen lopen in een optocht met een uitgehold knolletje met een lichtje erin. Voor het oog daalt in november de uiterlijk waarneembare zon in de aarde, d.w.z. zij komt steeds later op, gaat later onder en haar hoogste punt aan de hemel wordt lager. Door het oogsten van knolgewassen halen wij het licht uit de aarde naar boven. Een knolletje met een lichtje, als beeld van de “verdwijnende” zon en ons eerste lichtje op weg naar Advent.
Sint Maarten, het feest van het eerste lichtje, dat aarzelend brandt in onze uitgeholde knolletjes. We moeten het nog behoeden! Het is fijn om bijvoorbeeld ’s morgens en ’s avonds je er bewust van te zijn hoe het licht wordt en hoe de duisternis invalt. Als je bijvoorbeeld iedere dag op dezelfde tijd naar school gaat merk je daar heel geleidelijk aan verschil in. Heerlijk om de laatste dagen voor het feest te beleven, dat bij het aangaan van de school het haast te donker is om de kinderen zonder licht te ontvangen.
We wachten echt op het eerste lichtje, we hebben het nodig en het mag groeien tot het met Kerstmis één groot licht geworden is. Langzamerhand zal het licht dan weer afnemen, totdat we met Maria Lichtmis merken, dat het licht buiten weer terug gekomen is.
Het Sint Maartenfeest bij de kleuters op maandag 11 november
Op maandag 11 november vieren we het Sint Maartensfeest. Dit is een ander feest als Halloween. Halloween wordt gevierd rond 1 nov, ook wel Allerzielen genoemd. De geesten van de gestorvenen zijn dan dichterbij en dat wordt uitgebeeld in de Halloween-maskers. Een wezenlijk ander feest dus! Vandaar dat we onze Sint Maartens-pompoen NIET met gezichten versieren, maar met zon, maan en sterren.
Pompoentje:
In de week van Sint Maarten zullen er pompoentjes worden uitgedeeld om thuis uit te hollen en te versieren.
Pompoen uithollen: Hoe ga je te werk?
- Maak een GEKARTELDE bovenkant, dat wordt het dekseltje. Maak er met een appelboor luchtgaten in.
- Hol de pompoen uit door er met een lepel uit te scheppen.
- Doe dit net zo lang totdat de pompoen voldoende uitgehold is. De wanden van de pompoen moeten ongeveer 1 cm dik blijven.
- De bodem maak je vlak.
- De buitenkant: snij met een scherp mesje voorzichtig, zon, maan en sterren in de buitenkant van de knol zonder door de wanden heen te steken, de pompoen blijft dus ‘dicht’, de figuurtjes worden er a.h.w. afgeschild.
Optocht:
Op maandag 11 november bent u om 12.30 uur welkom in de klas om het feest met ons mee te vieren.
De kleuters lopen met een kaarsje in hun pompoentje al zingend in een lange stoet door de verduisterde kleuterklassen en klas 1 en 2. Ouders blijven in de klas en zien de stoet zingend voorbij gaan.
Daarna luisteren we in stilte(!) naar het verhaal.
Voor de veiligheid willen we jullie vragen je kind deze dag geen synthetische kleding aan te doen en alle lange haren goed in staarten en vlechten te doen.
Sint Maartensfeest onderbouw (klas 1 t/m 6)
Beste Ouders,
Op maandag 11 november vieren wij met de kinderen het feest van Sint Maarten.
We zullen samen zingen en er is een verhaal voor alle klassen.
Pompoenen uithollen
De kinderen van klas 1 t/m 6 zullen op school hun pompoen uithollen en versieren. Hogere klassen zullen hierbij de lagere klassen ondersteunen. De inhoud van de pompoenen wordt gebruikt om een lekkere soep te maken die in alle klassen wordt geserveerd.
Om dit alles mogelijk te maken is ook ouderhulp nodig. Per klas ontvangen jullie een bericht met intekenverzoeken via KB.
Verkoop pompoenen op school
Klas 6 verkoopt op woensdag 6 november om 13:00u en op vrijdag 8 november om 8:15u pompoenen van Vrij Waterland op school. De opbrengst van de verkoop gaat naar het eindkamp van klas 6.
Meegeven op 11 november:
De onderstaande spullen hebben de kinderen deze dag nodig op school.
Alles graag voorzien van naam!
• Pompoen (evt. met reeds losgesneden ‘deksel’) in theedoek gewikkeld.
• Kom met lepel.
• Appelboor
• Linoleum uitsnijd-setje/materialen voor het versieren van de pompoen.
• Evt. een elektrisch waxinelichtje
• Alles in een plastic zak
We kijken uit naar een mooi, sfeervol feest.
Namens het onderbouwteam.