Vrijeschool en basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrije school voor Haarlem/Schalkwijk

Basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrijeschool van Haarlem Schalkwijk

De natuur leer je
beter kennen als
je er middenin zit.

Gepubliceerd op: 04-06-2025Nieuw

2024-2025 Nieuwsbrief 10

Basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrijeschool van Haarlem Schalkwijk

Nieuwsbrief 10


Agenda


Vrij 6 juniPinksterfeest 13:00u vrij
Za 7 juni  t/m ma 9 juniPinksterweekend
Di 10 juniSchoolfotograaf kleuters
Ma 23 juniStudiedag
Vrij 27 juniSint Jansfeest 13:00u vrij
Ma 7 juli's middags oudste kleuters over de brug naar klas 1
Di  8 juliAfscheid oudste kleuters
Do 10 juliLaatste schooldag kleuters
Do 10 juli Opruimmiddag klas 1 t/m 6 , 13:00u vrij
Vrij 11 juliLaatste schooldagklas 1 t/m 6,  11:00u vrij
Za 12 juli t/m zo 24 augustusZomervakantie!


In deze nieuwsbrief

  • Van de directie
  • Formatie 2025-2026
  • Het getuigschrift
  • Van de Medezeggenschapsraad
  • Gevonden voorwerpen
  • Pinksterfeest (kleuters)
  • Pinksterfeest klas 1 t/m 6
  • Plantkunde klas 5
  • Sint Jansfeest
  • Oproep voor de Wintermarkt
  • Ingezonden berichten
  • Vakantie en studiedagen

Van de directie

Beste ouders en verzorgers,


We zijn alweer begonnen aan de laatste periode van het schooljaar, een tijd die traditiegetrouw vol zit met activiteiten en gebeurtenissen. De laatste weken voor de zomervakantie zijn ingegaan!


We zijn trots dat we de formatie voor schooljaar 2025-2026 al met jullie hebben kunnen delen. Voor de volledigheid vinden jullie deze verder in deze nieuwsbrief nogmaals terug.


Na de Meivakantie hebben we samen met het college een brandoefening gehouden. Alle kinderen stonden binnen de gestelde tijd netjes op het Salieveld in rijen opgesteld. De BHV-inspecteur was vol lof over hoe rustig en georganiseerd de leerlingen bleven wachten tot ze weer naar binnen mochten. De oefening is dan ook succesvol verlopen.


Klas 6 is inmiddels op kamp geweest en veilig en voldaan thuisgekomen. Over anderhalve week vertrekt klas 5 op kamp. Aankomende vrijdag vieren we het Pinksterfeest en eind juni het Sint Jansfeest. We hopen natuurlijk op mooie, zonnige dagen en jullie allemaal op deze feesten te ontmoeten.


Een heel fijn Pinksterweekend toegewenst!


Hartelijke groet,

Horriah Nelissen

Formatie 2025-2026


Kleuterklassen

· Kleuterklas 1: Sanja (ma, di), Daphne (wo t/m vr)

· Kleuterklas 2: Barbara (ma, do), Astrid (di, wo, vr)

· Kleuterklas 3: Jitske (ma t/m do), Sanja (vr)


Onderbouw Klas 1 t/m 6

· Klas 1: Jasper (ma t/m do), Jacomijn (vr) *wo = buitendag

· Klas 2: Julia (ma, do, vr), Barbara (di, wo) *wo = buitendag

· Klas 3: Brendan (ma, di, do, vr), Symone (wo)

· Klas 4: Arjuna (ma t/m vr)

· Klas 5: Danielle (ma t/m do), Corina (vr)

· Klas 6: Symone (ma), Eva (di t/m vr)


Ondersteunend Personeel

· Intern Begeleider: Chantal (ma, di, wo-ochtend, do)

· Remedial Teacher: Symone (do)

· Administratie: Ilse (di, wo, vr 8:30–17:00)

· Conciërge: Peter (ma, wo, vr 8:00–12:00)

· Onderwijsassistent Kleuterbouw: Sara (di t/m vr)

· Onderwijsassistent Onderbouw: Jakoline (di, vr)


Vakleerkrachten

· Handwerken: Corina

· Houtbewerking/Techniek: Gerard

· Gym: Jeroen (ma, vr)

· Euritmie kleuters: Anneke/ Ingrid, muziek: Linda (harp)

· Euritmie klas 1-3: Katinka, muziek: Fiora (piano)

· Euritmie klas 4-6: Ingrid, muziek: Annemarie (piano)

· Koor: Marina, muziek: Remmert (piano)

· Tuinbouw: Björn


Directie

· Directeur: Horriah (ma t/m do, vrij-ochtend thuis)




Het getuigschrift (schoolrapport van uw kind)


Op de laatste schooldag, tijdens de uitreiking van de getuigschriften, hangt er een vreugdevolle spanning in de klas. De leerkracht leest voor elke leerling een spreuk voor, zelf gekozen of zelf geschreven, terwijl de klas raadt voor wie deze woorden en het getuigschrift bedoeld zijn.


Gedurende het hele schooljaar heeft de leerkracht samen met de kinderen gewerkt en hen aandachtig waargenomen. In de laatste maanden van het schooljaar, vaak tijdens lange avonden, in de meivakantie of op vele zondagen, worden deze waarnemingen zorgvuldig omgezet in woorden, een spreuk en een tekening. Het maken van het getuigschrift is een intensieve taak, die veel toewijding vraagt. Toch komt in dat proces alle liefde samen waarmee de leerkracht het kind het hele jaar heeft begeleid.


Bij het schrijven van het getuigschrift denkt de leerkracht terug aan hoe het kind zich door het jaar heen heeft ontwikkeld, hoe het zich heeft ingezet bij de verschillende vakken, hoe het zich bewoog in de groep. Het hele kind verschijnt in de innerlijke voorstelling van de leerkracht. Dat moment van aandacht is als het weven van een fijn, geestelijk draadje tussen kind en leerkracht.


Het getuigschrift vormt de bekroning van het gezamenlijke werk. Zelfs als het proces soms moeizaam was, is het een tastbaar teken van de voortdurende handreiking van de leerkracht: om het kind te verbinden met de leerstof, met de anderen in de klas en met zichzelf.


Wanneer de leerkracht het getuigschrift overhandigt, is dat doordrenkt met het besef: We hebben samen een jaar gedeeld, ons ingespannen, en het was bijzonder om jou zo van nabij te leren kennen. Tegelijkertijd is er op die laatste dag ook de opwinding van de naderende vakantie, waardoor de diepe waarde van het getuigschrift soms slechts gedeeltelijk wordt ervaren.


Daarom is de rol van ouders belangrijk in dit moment. Door thuis samen met het kind in alle rust de spreuk te lezen, de tekening te bekijken, en liefdevol terug te blikken op de mooie en waardevolle momenten van het afgelopen schooljaar, wordt het kind gesterkt in zijn vermogen tot verbinding. De spreuk en de tekening richten zich op het kind. Het ontwikkelingsbeeld is daarentegen bedoeld voor ouders en/of verzorgers en is geschreven voor volwassenen, niet voor kinderen. Na de zomervakantie draagt het kind de persoonlijke spreuk (uit het hoofd) voor in de klas, op de dag van zijn of haar geboorte.



Van de Medezeggenschapsraad

Tijdens de voorlaatste vergadering van de Medezeggenschapsraad (MR) waren twee ouders aanwezig, die interesse toonden in het functioneren en de werkzaamheden van de MR. Graag herinneren wij alle ouders eraan dat MR-vergaderingen openbaar zijn. Ouders zijn dan ook van harte uitgenodigd om een vergadering bij te wonen en op die manier kennis te nemen van wat er speelt binnen de schoolorganisatie.


Tijdens deze bijeenkomst is onder andere uitgebreid stilgestaan bij het schoolplan en het daaruit voortvloeiende jaarplan. In dit kader is gesproken over de inzet van specialisten op het gebied van taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Deze specialisten leveren een belangrijke bijdrage aan het versterken van de basisvaardigheden binnen het onderwijs. Door hun nauwe samenwerking met het team van leerkrachten wordt deze expertise duurzaam in de school verankerd.

Gevonden Voorwerpen


De bak met gevonden voorwerpen is weer helemaal vol. Zouden jullie je kinderen willen helpen herinneren al hun spullen mee naar huis te nemen aan het einde van de dag?

Kijk als ouder ook af en toe in de gevonden voorwerpen bak, misschien dat er een kledingstuk of iets anders in zit van je kind.

De bak wordt in de zomervakantie geleegd en naar het goede doel gebracht!

Pinksteren (kleuters)

Pinksteren vieren we 50 dagen na Pasen.


Met Pinksteren ontvingen de eerste leerlingen van Jezus de “heilige geest”. Die “heilige geest” wordt wel voorgesteld als een duif. Teken van vrede, van hoop en toekomst. Een gelukkige toekomst voor iedereen. De duif is de boodschapper van nieuw leven. Pinksteren is het feest van “op weg gaan”.


In de oude volksfeesten werd het mooiste meisje van het dorp door de jongemannen tot pinksterbloem of –bruid gekozen en met bloemen versierd en gekroond. De bloem of bruid symboliseerde het begin van een nieuwe zomer. Het was het beeld van de aarde in bruidstooi, gereed om de Heilige Geest te ontvangen.

Maar ook is een gebruik dat de zogenaamde “luikak” gekroond werd als pinksterbruid. De zaterdag voor Pinksteren werd in alle vroegte, met veel lawaai het hele dorp wakker gemaakt door de jeugd. Wie het laatst opstond was de luilak, moest trakteren en werd gekroond. De luilak was namelijk degene die de mysterie slaap had doorgemaakt en zo was ingewijd.


In de kleuterklas vieren we het pinksterfeest vanuit het gebeuren in de natuur en de beleving daarvan. De bloesem gaat bloeien, jonge dieren worden geboren, het leven gaat voort! We zingen van de duifjes in het duivenhuis en van “de fiere pinksterblom”.

De oudste jongen en het oudste meisje uit de klas vormen een bruidspaar. Dit Pinksterbruidspaar symboliseert “het huwelijk” tussen moeder aarde en de zon waardoor het land weer vruchtbaar wordt. Allemaal maken we ons eigen bruidskransje van crêpepapier en versieren die met bloemen. De bloemen zijn zelfgemaakt en symboliseren de scheppende kracht van de mens en het mensenwerk dat nodig is om de wereld een beetje mooier te maken.

We eten bruidstaart en hebben bellen om die we vrolijk laten rinkelen. Buiten dansen we en doen spelletjes rond de meiboom. Een ode aan de lente en een verwelkoming van de zomer!


Pinksteren kleuters

Werkochtend:

Voor het maken van de rinkelbellen voor de jongens en de rozen voor de meisjes zal er een werkochtend zijn op dinsdag 3 juni vanaf half 9 tot ongeveer half 10.


Kleding:

Vrijdag 6 juni vieren we het Pinksterfeest. De kleuters zijn gekleed in wit of pastel- kleurige kleding. De kinderen hebben papieren kransen in het haar en dragen rozen en rinkelende bellen!


Optocht:

Om 12.30 uur lopen we in een kleurige optocht door het park. Wilt u op het plein wachten tot wij naar buiten komen? U kunt dan aansluiten in de stoet.


Zilveren bellen met Pinksteren:

Met Pinksteren vormen het oudste meisje en de oudste jongen uit de kleuterklas een bruidspaar, zij lopen voorop in de stoet die door het park trekt. Achter hen lopen de jongens met hun rinkelbellen (recht) en de meisjes met hun roosje (rond).


De klas wordt in het wit getooid, net zoals de Pinksterbruid.

Wit is de kleur van het reine, het nieuwe. We zingen “Hier is onze fiere Pinsterblom”, waarin “fiere” van vierge, of “maagdelijk” komt. De bruid is onze aarde die bevrucht wordt door het scheppend wereldwoord, de “bruidegom”.


Alles met Pinksteren gaat over het zelf scheppende van de mens, vandaar dat we ook zelf de papieren bloemen maken, terwijl we ze met Sint Jan buiten plukken om er een krans mee te maken.


De zilveren bellen van de rinkelbellen wekken de mens op: wordt wakker voor de goddelijke wereld, luister en hoor het wereldwoord! Dit in tegenstelling tot de warmte van het goud dat we met kerst zien, de liefde die ons hart van binnen uit verwarmt.


De rinkelbellen voor de jongens en de roosjes voor de meisjes zijn roze-rood: magenta. Magenta is de hemelse kleur, het groen van de stokken en steel is het symbool van het aardse, waarbij de bruiloft tussen het hemelse en het aardse verbeeldt wordt.


De kinderen krijgen een papieren krans in het haar, een symbool voor de goddelijke kroning van de verlichte mens. En verlicht ben je wanneer je gedachten niet meer met je op de loop gaan, maar je je denken kunt sturen en wel zo dat het scheppende gedachten worden. Zoals het wereldwoord in het begin van de aarde-ontwikkeling scheppend was, zo zal de mens “als God” worden.


Witte duifjes vliegen boven het bruidspaar: duiven zijn vogels die boodschappers voor de mens zijn. Je laat ze ergens los en ze komen bij je terug. Ze kunnen zich als enige vogels recht omlaag naar beneden laten zakken, vanuit de hemel!

In een aantal sprookjes komen witte duifjes of vogeltjes voor, ze wijzen de mens de weg- als ze wakker (genoeg) zijn. In Doornroosje valt iedereen tegelijk met haar in slaap, maar wanneer de prins haar wekt, dat wil zeggen als zij geestelijk “ontwaakt”, trekken de duifjes hun kopje onder hun vleugels vandaan en vliegen naar het vrije veld.


Op het schoolplein staat de meiboom waar omheen we samen dansen. Het is het feest van het zich verbonden voelen. We hopen dat de mensheid in de toekomst leert zich met álle mensen verbonden te voelen, de volgende fase in onze mensheidsontwikkeling.



Astrid

Pinksterfeest op vrijdag 6 juni 2025 (klas 1 t/m 6)


Op vrijdag 6 juni vieren we het Pinksterfeest. Ouders, verzorgers, familieleden en vrienden van de klassen 1 tot en met 6 zijn van harte uitgenodigd om dit feest mee te beleven.


Dit jaar vieren wij het op ons nieuw ingerichte schoolplein en zal de indeling dus anders zijn dan jullie gewend zijn. De kleuters zullen op de stoeptegel arena zitten met hun ouder(s) erachter. Alle andere ouders/ belangstellenden kunnen achter de klassen staan die op kleden zitten. Het is allemaal een beetje passen en meten maar met elkaar gaat dat zeker lukken. Zing met ons mee door een ‘leenboekje’ te pakken. Deze graag weer terug in de bak zodat we deze volgend jaar weer duurzaam kunnen gebruiken.


Programma:


10.00 uur: Aanvang met openingsdans


10.10 uur: Meiboomdansen per klas en Morrisdans klas 6.


11.20 uur: Klassenwensen klas 1 t/m 6


11.25 uur: Gezamenlijke lekkernij en buiten spelen


12.00 uur: Kinderen terug naar hun klas


13.00 uur: Einde schooldag



Witte kleding

Alle kinderen worden op school verwacht in witte kleding zonder opdruk met eventueel klein lentekleur accent. Bij mooi weer is het zeer aan te raden een witte of lichte pet/ hoedje mee te geven. Als het wat frisser is zorg voor een extra laagje onder de kleding.


Foto’s

Er worden foto’s gemaakt. Mobiele telefoons staan op stil of zijn uit. Zelf fotograferen en/ of filmen is niet toegestaan.


Na afloop zal er een lekkernij zijn voor de kinderen. Dit wordt door de school verzorgd. Het is een extraatje dus zorg dat de kinderen hun trommeltje bij zich hebben zoals op een reguliere schooldag.


Wij kijken uit naar een mooi feest!


Namens het lerarenteam,


Juf Corina


Periode Plantkunde klas 5

Sint Jan op vrijdag 27 juni 2025



Beste ouders,


Op vrijdag 27 juni vieren wij het Sint Jansfeest. Ouders, verzorgers en familieleden van de klassen 1 tot en met 6 zijn van harte uitgenodigd dit feest met ons mee te beleven, op het landgoed van de familie Enschede te Bentveld.


De kinderen zijn op deze dag om 13:00 uur uit en worden om 16.00 uur in Bentveld verwacht. Het feest eindigt om 18.00 uur. We zingen met elkaar, luisteren naar een verhaal, dansen en springen over het vuur. Het feest wordt afgesloten met een gezellige picknick, waarvoor iedereen iets meebrengt om uit te delen. Alcohol is niet toegestaan. De kinderen dragen hun op school zelfgemaakte bloemenkrans op het hoofd.


Programma:


16.00 uur: Ontvangst


16.15 uur: Zingen, ontsteken van het vuur klas 6 & verhaal


16.35 uur: Volksdans met alle kinderen (en ouders?)


16.45 uur: Springen over het vuur & picknick


18.00 uur: Einde feest



Belangrijk:

Voor het springen over het vuur geldt dat dit alleen mag met dichte schoenen en niet synthetische kleding aan.

Er worden foto’s gemaakt. Mobiele telefoons staan op stil of uit.

Zelf fotograferen/ en of filmen is niet toegestaan.


Wij verheugen ons op een mooi Sint Jansfeest!


Namens het lerarenteam,


Meester Arjuna en Juf Julia


Sint Jansfeest (achtergrond)


Het is midzomer, de zon staat op haar hoogtepunt aan de hemel. We geven ons over aan licht en warmte, aan strand en water, aan bossen en buitenlucht. We ervaren de ontspanning, het even niet zo nodig hoeven.

Sint Jansdag (24 juni) is de dag van Johannes de Doper. Hij was het die Jezus tot Christus doopte in de Jordaan. Een ingewijde die zich in dienst stelde van de Christus.

Sint Jansdag is de tegenpool van de kerstnacht. Het uiterlijke licht en de uiterlijke zonnewarmte staan hier tegenover de geboorte van een nieuw innerlijk licht in de diepste duisternis.


Sint Jan is het laatste jaarfeest van het schooljaar. Het is een blij feest, met bloemenkransen, zang en dans, met vuur en vrolijkheid. We zijn zorgeloos en genieten van zon en buitenlucht en van het samenzijn. In de kleurige bloemen, de blauwe lucht en de heldere zee; daarachter kunnen we de geestelijke wereld waarnemen. We stijgen in de zomerwarmte er zelfs een beetje naar op! Toch hebben we het nodig om onszelf niet te verliezen, willen we dit kunnen waarnemen. Het één kan niet zonder het andere; binnen en buiten, de kerstnacht en het St Jansfeest, Christus en Johannes.



Oproep voor de wintermarkt


Lieve ouders,

Zoals bij de meeste ouders wel bekend is er ieder jaar op school een wintermarkt.

Deze wintermarkt wordt in november gehouden.

Er komen allerlei kraampjes die spullen verkopen.

Er staan ook een aantal kramen van de zesde klas, de kinderen verkopen zelfgemaakte spullen de opbrengst is voor hun kamp.


De organisatie van de wintermarkt wordt gedragen door 3 ouders. Aankomende november zal de laatste keer zijn dat wij de organisatie doen, hierna zijn we op zoek naar 2/3 nieuwe ouders die dan ons stokje willen overnemen. Het zou heel mooi zijn als er dit jaar al een nieuwe organisatie mee kan lopen met ons voor overdracht.


Mocht je interesse hebben stuur dan een bericht aan Ilse, zij zal je dan met ons in contact brengen. We kunnen dan wat meer informatie geven over het reilen en zeilen van deze organisatie.


We horen graag.


Groetjes

Mascha, Fleur en Kimm

Deze zomervakantie kunnen kinderen van 6 t/m 12 jaar de magie van Theater PHIL Haarlem ontdekken.


De Musical4daagse heeft als doel zoveel mogelijk kinderen op een laagdrempelige manier het theater in te krijgen. In vier dagen leren de kinderen spelenderwijs de magie van musical en theater kennen. Ze ontwikkelen hun creativiteit groeien in zelfvertrouwen en leren samenwerken en presenteren.


De Musical4daagse is een initiatief in samenwerking met Theater PHIL Haarlem.


Praktische informatie:

- Kosten: €195 voor vier dagen

- Voor gezinnen met een lager inkomen biedt het Musical4daagse Fonds ondersteuning zodat deelname voor iedereen mogelijk is. Ook scholen kunnen kinderen aanmelden voor het Fonds.


Meer informatie: Musicalkamp in Haarlem


Schoolvakanties 2024-2025

Pinksterweekend: za 7 juni t/m ma 9 juni

Zomervakantie: za 12 juli t/m zo 24 aug


Studiedagen 2024-2025

Maandag 23 juni


Vrije middagen 2024-2025 les tot 13:00u

Vrijdag 6 juni Pinksterfeest

Vrijdag 27 juni Sint Jansfeest


Vergaderdata Medezeggenschapsraad

Dinsdag 17 juni